In de schijnwerpers: Warming-up….coolingdown….deel 2.

In het vorige stukje hebben we kunnen lezen wat het DOEL is van de warming-up en de cooling-down. Misschien is ‘t ook wel aardig om te weten wat er tijdens dit trainingselement met je lichaam GEBEURT.

Wanneer je inspanningen verricht die groter zijn dan je gangbare bewegingsactiviteiten, gaat je body zich hierop instellen. Zoals je weet zijn onze spieren er op gebouwd om die acties uit te voeren, als onderdeel van het bewegingsstelsel.
Allereerst geven de hersenen een soort alarmsignaal af om je lijf te mobiliseren. Hierbij komen diverse stofjes vrij (bijv. adrenaline) die dit mobilisatieproces versnellen.
Je hart gaat sneller slaan en je longen vergroten hun capaciteit. Waarom? Door de extra arbeid die je gaat verrichten, hebben je spieren meer zuur- en brandstof nodig. Aangezien deze elementen door het bloed aangeleverd worden, gaat je hart harder pompen om aan die behoefte te voorzien. Je ademhaling versnelt om de grotere vraag naar zuurstof te kunnen bijhouden. Die samenwerking tussen hart en longen is dus erg belangrijk!
De benodigde brandstof komt hoofdzakelijk uit je vetreserves.

Omdat je lichaam prioriteit stelt aan het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van de verhoogde inspanningen, stuurt het zo veel mogelijk bloed naar het spierstelsel. Je stofwisseling (de opname van voedsel uit je maag-darmsysteem) komt op een laag pitje te staan. Voor die stofwisseling is immers ook bloed nodig, maar omdat de spieren ‘t meeste bloed ‘opeisen’, worden andere systemen tijdelijk ‘platgelegd’. Dit is ook de hoofdreden waarom het niet goed is om vlak voor je training veel te eten. Het voedsel blijft als een bal in je maag en darmen hangen en vormt dan letterlijk een beLASTing.

Iemand die nog niet lang sport beoefent heeft te maken met typische beginnerskwaaltjes. Weinig conditie, spierpijn en noem maar op. Door regelmatig en meer te trainen raakt je lichaam langzaam maar zeker gewend aan de verhoogde inspanningen en gaat ‘t zich aanpassen. Niet alleen je spieren worden sterker, maar ook je hart en longen gaan effectiever functioneren. De onderlinge SAMENWERKING wordt beter en dus ook EFFICIËNTER.
De extra arbeid gaat je op den duur makkelijker af. De afvalstoffen die spierpijn veroorzaken, zoals onder ander melkzuur, worden doeltreffender afgevoerd. Alles komt dus zo’n beetje in een positieve stroomversnelling.

Een prettige bijkomstigheid is dat door sportbeoefening ook je weerstand vergroot wordt. Niet alleen fysiek, maar zeker ook psychisch. Stresshormonen, die zich om wat voor reden dan ook in je lichaam opstapelen en voor onrust zorgen, worden door lichamelijke inspanning afgebroken en afgevoerd. Goed voor je eetlust, goed voor je nachtrust, prettig voor je omgeving.
Nu weten we dus waarom boksers zulke aardige mensen zijn!

Veel plezier met je sport,

Geert Gielissen