Voorkom ellende met krachttraining voor het boksen

Met zekere regelmaat komt het voor dat boksers informeren of krachttraining een verbetering kan betekenen met betrekking tot het verbeteren van hun prestaties. Mijn standpunt is: ja en nee!Allereerst dient onderscheid gemaakt te worden in de vele vormen van krachtsport. Powerlifters en bodybuilders beoefenen bijvoorbeeld een heel andere vorm van krachtsport dan wielrenners, sprinters en andere sportbeoefenaars.  Het uitgangspunt is welk doel je stelt aan het oefenen met weerstanden zoals halters, pulleys, kettlebells e.d.. Bij bodybuilders staat de spierGROEI centraal (hypertrofie). De powerlifter wil in één beweging zoveel mogelijk gewicht verplaatsen. Zij zijn er bij gebaat om hun trainingen vooral te gebruiken om hun spieren zo zwaar mogelijk te belasten om daarmee kracht en omvang te ontwikkelen. Zware weerstanden met weinig herhalingen. Ze gebruiken daarbij vooral hun witte spiervezels (fast twitch). Deze zijn in staat om een explosieve krachtsinspanning te leveren. Echter maar van korte duur. Voor een langere krachtsinspanning zijn vooral de rode spiervezels nodig (slow twitch). Deze zijn weliswaar uitermate geschikt voor de lange duur, maar leveren weinig (explosieve) kracht.

Sporters die gebaat zijn bij zowel uithoudingsvermogen als explosiviteit, vechtsportbeoefenaars bijvoorbeeld, kunnen een vorm van krachttraining in hun programma opnemen die beide componenten verenigd. Deze vorm van training is puur gericht op de versterking en vergroting van het uithoudingsvermogen van díe spieren die direct betrokken zijn bij de vorm van sport die je beoefent. De sportspecifieke krachttraining.

Wanneer je overweegt om deze trainingsvorm in je programma te betrekken, laat je dan van tevoren goed informeren door deskundigen! Train je te zwaar als vechtsporter, gaat dit ten koste van de snelheid en explosiviteit van bijvoorbeeld je stoten en flexibiliteit. Bijkomend feit is dat je door te zware krachttraining ook lichamelijk zwaarder wordt en in een andere klasse uit moet komen. De kunst is om de balans te vinden  waarbij elk element van je training optimaal aan bod komt. Meestal zijn die elementen tijdens een training in wat voor vorm dan ook terug te vinden. Een goede instructeur weet uit ervaring welke aspecten belangrijk zijn om je doel zo goed mogelijk te bereiken. Een stevige stootzaktraining en een aantal push-ups in een pittig tempo zijn doorgaans in elke training opgenomen. Meestal dekt dit de lading, maar mocht je toch tot meer specifieke krachttraining over willen gaan, overleg dit dan met je trainer/coach. Ga vooral niet onbezonnen en op eigen houtje te werk. Dit bespaart je waarschijnlijk een desillusie en ook een boel blessures want een snelle beweging met te strak gespannen spieren geeft een hoop ellende!

Succes met hetgeen je wilt bereiken!

Geert Gielissen.

geert.gielissen@live.nl]