Suggesties van Platform Evenementenmanagers NOC*NSF onlangs in Thialf.

Tijdens de bijeenkomst van het Platform Evenementenmanagers in het Thialfstadion stond een groot deel van het programma in het teken van ticketing en uitdagingen van bonden en sportevenementenorganisaties inzake het gevuld krijgen van tribunes tijdens evenementen. De KNLTB (Guus van Berkel), KNVB (Elles van Leeuwen) en de Stichting EK Atletiek Amsterdam 2016 (Yvonne Tamminga) gaven tijdens inleidende presentaties hun situaties en uitdagingen weer ten aanzien van dit onderwerp. Vervolgens werd de groep verdeeld in drie subgroepen en werd gewerkt aan casussen aangaande de KNVB-evenementen, KNLTB-evenementen en de EK Atletiek 2016. Het programma werd afgesloten met een plenaire terugkoppeling van de subgroepen. Doel van de subsessies was om de input vanuit de groepen zo toepasbaar mogelijk te laten zijn voor alle aanwezigen en alle bonden. In het kader van het vooruitstrevende beleid dat de boksbond voert, bezocht Event-manager Hans de Bruijn deze bijeenkomst omdat de publieke belangstelling bij het NK boksen ondanks de verbeterde organisatie nog steeds niet over naar huis te schrijven is. Ook voorzitter Alex van Klooster van de commissie WenE zou het een lief ding waard zijn als de tribunes alle wedstrijddagen een volgende editie maximaal gevuld zijn. Bovendien hoopt de boksbond in 2016 weer een internationaal kampioenschap binnen te halen. Wellicht dat de suggesties voor de andere bonden en evenementen daa5rtoe een bijdrage kunnen leveren.
Onderstaand is deze terugkoppeling kort weergegeven.
EK Atletiek 2016 – Onder leiding van Yvonne Tamminga
In deze subsessie zijn vooral ideeën bedacht en kansen benoemd voor de kaartverkoop en acties voor de EK Atletiek 2016. Dit evenement vindt plaats in de finaleweek van de EK Voetbal en is slechts enkele weken voorafgaand aan de Spelen in Rio. De uitdaging is dan ook om 100.000 mensen in 5 dagen naar het Olympisch Stadion te trekken. De geopperde ideeën zijn als volgt samen te vatten:
– Ook niet-sporters als ambassadeurs inzetten;
– Het belevingsverhaal al voorafgaand aan het evenement overbrengen op potentiële bezoekers. Het evenement heeft nog nooit in Nederland plaatsgevonden, dus mogelijk moeten toeschouwers alvast geholpen worden bij het krijgen van een beeld van het evenement;
– Studentenacties organiseren en een studentenvak creëren op de tribune. Spar mogelijk ook bij publieksacties betrekken als partner van European Athletics;
– Het gebruiken van (online) communities;
– Benutten van de Unique Selling Points van de mascotte Adam;
– Toegankelijker maken van het evenement in de stad en stadsdelen;
– Een TV-format ontwikkelen rondom de EK Atletiek;
– Retail/kledingmerk promo’s;
– Social media nog meer benutten;
– Zoveel mogelijk derden het verhaal van “Athletics like never before” vertellen
KNLTB – Onder leiding van Guus van Berkel
In deze subsessie zijn vooral ideeën bedacht en kansen benoemd voor de evenementen van de tennisbond waarvoor kaarten worden verkocht, namelijk de Davis Cup, de Fed Cup en de NK Tennis. De ideeën zijn als volgt samen te vatten:
– Het Nederlandse team en voormalig topspelers volop betrekken bij de promotie van de evenementen;
– Een gelaagde boodschap creëren;
– Side-events organiseren, maar ook integreren in het hoofdprogramma zodat hier meer nadruk op komt;
– Het delen van successen van de teams om deze bij een breed publiek bekend te maken en mensen te enthousiasmeren om de tennissers zelf in actie te gaan zien;
– Helden creëren en ambassadeurs aantrekken binnen en voor de tennissport;
– Combinatietickets invoeren voor meerdere evenementen (bijvoorbeeld Davis Cup én Fed Cup ticket), maar ook met andere sporten (bijvoorbeeld Fed Cup in Omnisport én NK Atletiek in Omnisport);
– Ook een evenement organiseren wanneer Nederland uit speelt. In de Davis Cup en Fed Cup is het gebruikelijk dat pas kort van tevoren bekend is of Nederland uit of thuis speelt, dit is afhankelijk van loting. De speeldata kunnen om die reden pas laat worden gecommuniceerd. Een oplossing kan zijn om op de reeds bekende data sowieso een evenement rondom tennis te organiseren zodat toeschouwers hier vast rekening mee kunnen houden, en wanneer Nederland uitloot een alternatief evenement(je) te organiseren.
KNVB – Onder leiding van Elles van Leeuwen
In deze subsessie is vooral ingegaan op de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal en de uitdagingen die met de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal gepaard gaan. Ticketingstrategie en het vullen van tribunes is een van die uitdagingen, maar deze kan niet behandeld worden zonder het bredere perspectief te beschouwen. De besproken aanbevelingen en ideeën voor de KNVB-evenementen zijn als volgt samen te vatten:
– Vrouwenvoetbal zou meer mee moeten liften op mannenvoetbal;
– Vrouwenvoetbal kan wellicht aantrekkelijker worden gemaakt door het aanpassen van de sport/regelgeving;
– EK vrouwen voetbal in 2017 moet net zo’n succes gaan worden als het WK <20 in Nederland, dit kan een enorme boost creëren voor de sport zoals het ook voor de groep <20 heeft gedaan; - Meer wedstrijden organiseren in de Randstad, tijdens wedstrijden in de stadions van Den Haag en Sparta blijken de tribunes veel beter gevuld te zijn dan bij wedstrijden in andere delen van het land; - Veel media-aandacht creëren omtrent de WK 2015 (deelname vrouwenteam NL) en EK 2017. Toonaangevende analisten kunnen hierin een bijdrage leveren.