Nader belicht:…..alle elementen van conditie komen in het boksen samen…..

Als men spreekt over conditie wordt meestentijds gedoeld op hoe iemand er fysiek bij staat. De lichamelijke staat in het algemeen. Het begrip ‘conditie’ is echter betrekkelijk. Wanneer iemand moeiteloos lange afstanden kan hardlopen zit ‘t wel goed met z’n zog. aerobe conditie, m.a.w. z’n hart-longfunctie is optimaal. De zuurstof wordt efficiënt gebruikt om met name z’n rode spiervezels, verantwoordelijk voor lange-duur-prestaties, optimaal te voorzien. Het hart is door training ingesteld op dergelijke inspanningen en werkt effectief samen met de longen.

Het bezitten van een groot uithoudingsvermogen is echter maar één facet van het begrip conditie. Een doortrainde marathonloper is doorgaans geen krachtpatser als het om anaerobe conditie gaat: het vermogen om spierarbeid te verrichten. Deze vorm van conditie hangt grotendeels af van de kracht die je kunt leveren door de inzet van je witte spiervezels. Gewichtheffers bijvoorbeeld zijn in staat om veel kilo’s in een explosieve beweging  te verplaatsen maar kunnen vaak nauwelijks 100 meter hardlopen.

Voor ons boksers is het belangrijk om de balans te vinden in de verhouding kracht <> uithoudingsvermogen. Voor het optimaal beoefenen van de bokssport zijn zowel uithoudingsvermogen als explosieve kracht vereist. En daar blijft het niet bij. Motorische vaardigheden, coördinatie en flexibiliteit zijn eveneens onontbeerlijk.

Al deze elementen komen in ‘t boksen tezamen, waardoor ‘t één van de meest enerverende en complete sporten is die er zijn.

Trainingsmethoden om het aerobe (zuurstof) uithoudingsvermogen te ontwikkelen zijn ons allemaal wel bekend. Joggen en touwtjespringen zijn wel de meest sprekende voorbeelden, maar je kunt ook een extra dimensie toevoegen door wat te variëren. Trek tijdens het joggen ‘ns wat tussensprintjes van zo’n 50 – 70 meter, breng je meteen wat explosiviteit in je work-out.

Of gooi er wat versnellingen tussen door bij het rope-skipping.

Je spier(kracht)uithoudingsvermogen geef je een boost door je direct na een serie push-ups  ‘leeg’ te stoten op de bag of je maatjes handschoenen. Tegenover elkaar vanuit de borst een medicinball toestoten geeft zeer zeker een gunstige bijdrage aan de vergroting van met name je stootkracht. Probeer ‘t tempo daarbij zo hoog mogelijk te houden.

Een meer complete vorm is de circuittraining, waarbij aerobe en anaerobe trainingsvormen elkaar afwisselen en je na bijv. 3 minuten doorschuift naar het volgende onderdeel.

Afsluitend wil ik nog wel een kanttekening plaatsen. Zoek altijd naar de balans. Leg niet teveel nadruk op alleen maar kracht of uithoudingsvermogen. Een bokser is aan de basis een allrounder die zijn specifieke kwaliteiten als meerwaarde toevoegt. En aan die basis is onlosmakelijk je conditie verbonden, in al haar facetten.

Sportgroeten,

Geert Gielissen.