Advies: Gun jezelf de tijd bij je eerste bokstrainingen

De oproep om bijdragen te leveren aan de website van de boksbond heeft een positieve reactie opgeleverd. Geert Gielissen heeft twee zeer lezenswaardige colums gemaakt over ,,voorkom ellende bij krachttraining’’ en ..weet wat je eet’’. Die zijn met zeer positieve reacties van de leden ontvangen en hij heeft alweer een derde aflevering over ,,je eerste bokstrainingen’’ afgescheiden. De redactie is zeer blij mee met zijn bijdragen en hoopt dat Geert Gielissen daarmee doorgaat.

JE EERSTE BOKSTRAININGEN…..

Als je de stap genomen hebt om je daadwerkelijk bij een boksvereniging aan te sluiten zal er van alles door je heen gaan. Met in ‘t achterhoofd beelden van twee mensen die al hun skils uit de kast halen om de ander tegen ‘t canvas aan te werken is ‘t heel normaal dat je wat onzeker en nerveus bent. Maar dat weten je trainer en meer ervaren boksgenoten ook! Voor hen is in eerste instantie de taak weggelegd om je hierin gerust te stellen.
Je begint bij ‘t begin. Het vaak gevreesde sparring is van latere zorg; eerst de basis. Daarom is ‘t zaak dat je lid wordt van een erkende boksschool, met ervaren, goed opgeleide trainers. Zij weten als geen ander hoe je je in deze situatie voelt. Bovendien, sparring is geen verplichting! Het is geen schande wanneer je aangeeft dat je dit onderdeel buiten je training wilt houden.
Tijdens de eerste lessen komt er enorm veel op je af. Probeer niet alles in één keer te onthouden. Dat kan niemand! Houd je ogen en oren open en volg de instructies van je trainer. Blijf zoveel mogelijk ontspannen en adem goed in en uit. Nervositeit kost veel energie en heeft invloed op je ademhaling. Ga gewoon lekker aan de slag. In de loop van de tijd ga je de basiselementen onder de knie krijgen en groeit je zelfvertrouwen. GUN jezelf die tijd ook. Herhalen is hierbij een sleutelwoord. Gaandeweg ga je ervaren hoe correct te stoten, te combineren en te bewegen. Je trainer stuurt je bij en corrigeert wanneer dat nodig mocht zijn. Je hoeft alleen maar te luisteren en doorgaan met herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Je bent aan het oefenen. ‘t Hoeft allemaal niet perfect te zijn. Leg dus niet te veel druk op jezelf. De eerste tijd is al moeilijk genoeg. Behalve ‘t aanleren van de typische bokselementen bestaat de training ook nog ‘ns uit een vaak stevige conditietraining met daarin regelmatig krachtoefeningen. Nogmaals: ga niet te hard! ‘Smeer’ je energie uit over de tijd van je training.
Ga niet over je grenzen; iedereen begrijpt ‘t als je regelmatig wat gas terugneemt.
‘t Is een stuk flinker om een stapje terug te doen dan dat je de hele les boven je vermogen traint. Onthoud goed dat je lichaam en geest tijd nodig hebben om te wennen aan de voor jou nieuwe inspanningen. Neem ook daarvoor ruim de tijd. Na een aantal trainingen merk je dat je lijf sterker wordt, waardoor je ook een geestelijke boost krijgt. Je gaat dan vanzelf met meer vertrouwen de training in en je motivatie groeit met je gewonnen zelfvertrouwen!
Eerlijk is eerlijk. Boksen is enorm veelzijdig en vraagt dus veel van je. Je zult de eerste tijd ook redelijk wat spierpijn hebben. Laat je hierdoor niet ontmoedigen! Het zijn de eerste tekenen dat je body zich aan ‘t aanpassen is. Positief dus! Blijf niet ‘hangen’ in die tijdelijke ongemakken. Kijk d’r overheen en hou voor ogen dat je op weg bent naar een toekomst met een groter zelfvertrouwen in een gezond, sterk en energiek lichaam. Je hebt in ieder geval al lef getoond door lid te worden van een boksvereniging. Ondersteund door je trainer en bokscollega’s zul je gaan ondervinden dat de bokssport een fantastische vorm van lichaamsbeweging is die zeker zal bijdragen aan een meer evenwichtig functioneren. Ook in ‘t dagelijks leven. Die positiviteit maakt je ambassadeur van ‘the noble art of selfdefence’. Of je nu recreant of wedstrijdbokser bent, beginner of veteraan, je bent een boegbeeld van de bokssport. Ben je daarvan bewust en ontkracht daarmee de vooroordelen.
Sportgroeten,
Geert Gielissen