AIBA-congres: Boksen maakt de wereld beter

AIBA-familie komt bijeen op indrukwekkend wereldcongres in India. In mijn afrondende speech voor het AIBA-congres heb ik stilgestaan bij de kracht van het boksen in de samenleving. De avond ervoor heb ik met de marketing manager van de grote Indiase luchtvaartmaatschappij Pricejet uitgebreid gesproken over hun betrokkenheid bij het Indiase boksen. De belangrijkste reden was de sociale impact die boksen heeft op het leven in sloppenwijken in India. Boksen kan daar het verschil maken. Zelfrespect, discipline en gezondheid vormen daarbij belangrijke pijlers.

 

In rap tempo wordt boksen in India op de kaart gezet. De Indiase Boksbond was twee jaar uitgesloten van internationale deelname. Recent is er weer bestuurlijke rust en orde. De excellente organisatie van het wereldcongres vormt daar een overtuigend bewijs van. Maar liefst twee ministers en ook andere hoogwaardigheidsbekleders komen langs. Kosten nog moeite worden gespaard om aan te tonen dat India weer meespeelt op het wereld bokstoneel.

 

Ook de AIBA heeft na Rio de handschoen opgepakt om de organisatie te professionaliseren. Met een specifieke media campagne is gewerkt aan het beschadigde imago van de AIBA. Een herkenbare competitiekalender is uitgewerkt om sponsors en televisie aan te trekken. Recent is daarvoor een tv-rechtendeal met IMG afgesloten.

Op korte termijn start de #AIBA-familie campagne waarin alle aspecten van de bokswereld belicht worden van officials tot trainers. Een belangrijk onderdeel daarin zijn natuurlijk de boksers. Dat kunnen legendes, voormalig olympisch boksers die de overstap naar de profs gemaakt hebben, huidige generatie helden en aanstormende talenten, zijn. Uitgangspunt is dat alle boksers hun carrière bij het olympisch boksen begonnen zijn. En daar is de AIBA trots op.

Tegelijkertijd wordt met het #HeadsUp! programma de ontwikkeling van het boksen in alle landen van de wereld gestimuleerd met onder meer cursussen  voor trainers en officials. Ook worden sterke onderdelen van de AIBA, waaronder WSB, beter geprofileerd, mede in samenwerking met commerciële partners.

Met Taishan en Alibaba worden afspraken gemaakt over de uitrol van een merchandising programma.

Boris van der Vorst

Voorzitter van de Nederlandse Boksbond