Advies: ademen … een luchtige toelichting

Het eerste wat je op deze aardbol gedaan hebt is diep ademhalen. Zo belangrijk dat sommigen van ons een tik op de billen hebben gekregen om dit proces bij hapering op gang te brengen. Ook welkom! In ieder geval begin je er mee, blijft ‘t de rest van je leven doen en neemt afscheid met een laatste snik.
Het belang van ademhalen is in ieder geval duidelijk. Zo verweven met ons dagelijkse doen en laten dat er talloze gezegden aan gekoppeld zijn: “De adem stokte in de keel”, “Ademloos van verbazing”, “Een verademing…..”.
Zuurstof is kortom onmisbaar voor het goed functioneren van ons lichaam. Met name voor de verbranding. ‘t Is zo gewoon dat we er helemaal niet meer bij stil staan. Tot een, vaak kleine, verandering in de omstandigheden er voor zorgt dat we aan niets anders meer kunnen denken.
Wanneer je tijdens ‘t zwemmen onverwacht onder water geduwd wordt veranderd deze ontspannende activiteit in no time in een beklemmende nachtmerrie.

Hoewel ademhalen een automatisch verlopend proces is, kun je er wel degelijk invloed op uit oefenen. Fysieke inspanning, waaronder dus ook sport, vraagt om extra zuurstof. De SOORT inspanning heeft daar eveneens invloed op. Een marathonloper gebruikt z’n ademhaling anders dan bijvoorbeeld een kogelstoter.

Leer bewust adem te halen. Vanaf ‘t begin van de training. Houd je ademhaling ‘laag’. Buikademhaling draagt er toe bij dat je je maximale longcapaciteit gebruikt. Een ‘hoge’ ademhaling, waarbij alleen het bovenste gedeelte van je longen betrokken zijn kan al snel leiden tot luchtgebrek. Dit kan zich vertalen in bijvoorbeeld duizeligheid en hyperventileren.

Explosieve (korte, krachtige) bewegingen hebben meer impact als je tijdens die beweging met kracht UITademt. Voor met name boksers is ‘t dus van belang dat je je adem tegelijk met je directe, hoek of opstoot uitblaast. Stoot UIT = adem UIT.
Regelmaat in je ademhaling tijdens bijvoorbeeld een stootserie en/of combinatie is eveneens vitaal. Zo’n onderdeel is niet alleen explosief, maar moet ook nog ‘ns over een langere tijd volgehouden kunnen worden. Zonder dat je direct daarna van ellende in elkaar klapt omdat je letterlijk buiten adem bent. Je kunt bijvoorbeeld om de twee à drie stoten krachtig uitblazen.
Een goede manier om dit te oefenen (én tot een tweede natuur te maken) is met name tijdens de stootzaktraining. Korte en lange series, waarbij je snelheid en kracht afzonderlijk of gecombineerd aandacht geeft.

Tot slot, wederom geldt: NEEM DE TIJD! Ook het correct ademhalen zal je na verloop van tijd goed af gaan.

Hou je haaks!

Geert Gielissen.